Prestandatest av regalskeppet Wasa

Låt oss göra en resa tillbaka för ca 400 år sedan och se vad som hänt OM regalskeppet Wasa hade prestandatestats.

Landets Industriella Lastämbete, kallat LIL, hade tagit kontakt med Gustav  II och föreslagit en prestanda och stabilitetstest  av skeppet innan jungfrufärden.

Gustav var till en början skeptisk till förslaget, alla hans experter/konstruktörer bedyrade att man hade koll på läget och att tester skulle försinka sjösättningen,  men efter ett par dagars diskussioner med sina skeppsbyggare/ övriga båtvarv så beordrade han en prestandatest, argumenten var bl.a. :

  •  Visserligen skulle det kosta lite mer i början, men det skulle sättas i relation till kostnad/prestigeförlust om Wasa sjösattes och därefter sjönk.
  •  Ju tidigare man upptäckte några defekter desto billigare att åtgärda.
  •  Den skeppsmodell som måste byggas skulle efterlikna det riktiga skeppet Wasa så mycket som möjligt
  •  Gustav kunde få relativt säkra indikationer på hur ändringarna skulle påverka  Wasas sjöegenskaper, detta genom att först utföra ändringarna på skeppsmodellen.

Sagt och gjort, LIL hade alltså från högsta håll fått rollen att utföra prestandatester och när Gustav ville se konsekvenserna av att bygga ut med  flera kanonrader så utfördes denna simulering först på skeppsmodellen.

Resultatet av prestandatesterna  visade under  kapitel sammanfattning,  att konsekvenserna av denna ändring skulle innebära att skeppet skulle kantra för vindstyrkor över 10 meter/sekund. Gustav, som bara orkade läsa denna sammanfattning, kallade genast in sina egna experter som granskade den tekniska delen i rapporten.

Man fann testerna, som utförts för skeppsmodellen, bra dokumenterade och att det enligt framräknade siffror skulle stämma att skeppet skulle kantra.

I rapporten stod det också, att om Gustav ville ha den där extra kanonraden, så rekommenderade LIL att kölsvinet skulle göras djupare för att bereda plats för 40 ton extra bly och därmed höja stabiliteten.

Beslut togs att dessa ändringar först skulle utföras i på skeppsmodellen och därefter testas.

Efter ett par dagar hade tester utförts och i kompletterande prestandarapport stod det att nu var det ingen risk att skeppet skull kantra men prestanda var bedrövlig, farten i båten var ca 6 sekunder för 10m. Om Gustav önskade prestanda 2 sekunder för 10m så krävdes en uppgradering av segelytan med 20% kvadratmeter extra segel.

Gustav beordrade skeppsbyggarna att följa rekommendationerna i rapporten och skeppet sjösattes. Vid stabilitetstesten (30 personer sprang fram och tillbaka tvärskepps) så visade det sig att skeppet ändå var instabilt.

Hur kunde detta vara möjligt, man hade ju följt rekommendationerna från rapporten?

Efter många dagars letande så kom man på orsaken. Man hade enbart lagt 10 ton bly i kölsvinet istället för stipulerade 40 ton. Orsaken till denna fadäs var stressen på hela byggteamet, man hade helt enkelt glömt bort det!

När blyet väl hade kommit på plats riggades fartyget och jungfrufärden ut igenom Stockholm blev en stor triumf. Skeppet Wasa var i kronans tjänst i många år och var väldigt framgångsrikt i de stora sjöslagen.

Gustav var mycket nöjd och införde konceptet prestandatest på alla båtar som byggdes av kronan.

– – – – – – – – – – – – – – – – – –

 

Idag händer det att webbplatser sjösätts och kantar vid många besök.

Kontakta Lights In Line och vi kan hjälpa dig med prestandatest av din webbplats.

 


Publicerat

av


Har du koll på din webbplats prestanda och tillgänglighet?
Känner du dig osäker
så är du inte ensam!

Ladda ned vår brochyr

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och bli uppdaterad om artiklar, nyheter, mm.


Följ oss på sociala medier

Senaste artiklarna