Lights In Line håller koll på tillgängligheten på Hertz website

Att boka en hyrbil på nätet är en av de där tjänsterna då man som kund knappast tolererar dåliga svarstider. Så för att hålla webbplatsen i toppform anlitar Hertz övervakningstjänster från Lights In Line som håller järnkoll dygnet runt och varnar när det behövs!  

Den som inte har något körkort kanske aldrig har hört talas om Hertz men för alla andra är det namnet och varumärket på världens största biluthyrningsföretag. Sedan starten för snart hundra år sedan så finns man idag i 146 länder och bara i Sverige har man 200 uthyrningskontor från Ystad i söder till Lannavaara i norr och ca. 12.000 bilar för uthyrning.  Med dessa imponerande siffror så kan Hertz titulera sig marknadsledande i Sverige och deras bilar hyrs ut till både privatpersoner och företag. Man är också stora inom det som kallas ”replacement”, det vill säga långtidsuthyrning när Din egen bil är på service eller reparation.

Peer Jorns är CIO hos Hertz i Sverige och ansvarar för alla de affärskritiska systemen som är företagets IT-hjärta. De klassiska biluthyrningskontoren som man hittar på till exempel flygplatser kompletteras idag av en mängd spännande IT-tjänster och helautomatiserade kiosker. Du kan till exempel hyra en bil via din mobil och sedan plocka upp den på en anvisad plats någonstans i stan, vilket mobil-appen håller rätt på.

Bakom allt detta finns en komplex teknisk miljö som dirigeras via Hertz IT-center i Oklahoma och Dublin. Så för att hålla kolla på både dem och de lokala svenska systemen har Peer en prenumeration på Lights In Lines övervakningstjänster.

Nu kan vi blixtsnabbt se när både våra lokala och internationella system inte är riktigt i form och då åtgärda problemen omedelbart, berättar Peer. Med hjälp av Lights In Lines system ligger vi oftast ett par steg före våra kollegor på både Irland och i USA, vilket har gett oss en hel del intern status och respekt. Att vi dessutom använder en oberoende tredjepartsleverantör för övervakningstjänsterna gör att man tar informationen på ett annat allvar.

En gång i månaden får Peer en rapport från Lights In Line där han kan se månadens statistik, både övergripande men också har möjligheten att gå ner i detalj, timme för timme. Utöver detta kan Hertz också jämföra sin egen tillgänglighet med hela den svenska marknaden.

-Lights In Line förser oss med statistik på tillgängligheten hos de 100 största företagen i Sverige vilket gör att vi lätt kan se hur vi själva ligger till, något som givetvis är mycket värdefullt för oss.

Våra övervakningstjänster är ett helt koncept, berättar Bo Svensson, VD på Lights In Line. Hos Hertz mäter vi tillgängligheten till deras website utifrån, det vill säga som om vi vore en av deras kunder på jakt efter att boka en hyrbil. Men vi kan också mäta inifrån, på en specifik server eller en applikation eller lägga in agenter i kundens nätverk och på så sätt få fram en mer djuplodande och bredare helhetsbild över IT-systemens totala prestanda. Hos några andra av våra kunder har det ena lett till det andra och vi har gått in i regelrätta projekt som både omfattar prestanda i kundens system men också IT-tjänster från andra leverantörer som är med i samma helhet. Och i det läget handlar det nästan mer om IT-samordning, avslutar Bo.

hertz bild artikel
Peer Jorns till vänster och Bo Svensson till höger


Publicerat

av


Har du koll på din webbplats prestanda och tillgänglighet?
Känner du dig osäker
så är du inte ensam!

Ladda ned vår brochyr

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och bli uppdaterad om artiklar, nyheter, mm.


Följ oss på sociala medier

Senaste artiklarna