Lights in Line håller koll på Bisnodes affärskritiska system

Bisnode_skärm

Ovan en bild på skärmen i Bisnodes operation center som visar status på alla monitorerna, de senaste larmen samt dagens tillgänglighet.

När man nämner företagsnamnet Bisnode så skakar nog de flesta på huvudet. Men när man blir klar över vilka tjänster som de faktiskt levererar är det dess fler som nickar igenkännande. I tjänstemenyn hittar man välbekanta produkter som till exempel kreditupplysningar och finansiell information från Soliditet och Dun & Bradstreet, adresser från PAR, CRM-system, pressreleaser, direktmarknadsföring, nyhetsbrev och mycket, mycket annat.

Det som en gång startade som Bonniers Affärsinformation har idag 4,3 miljarder i omsättning, 3000 anställda och verksamhet i 17 länder. Idag handlar Bisnodes verksamhet om avancerad informationshantering, vidareförädling och leverans i realtid. Företagets egen framtidsutsikt är att bli den ledande leverantören av affärsinformation i Europa och erbjuda de bästa produkterna och lösningarna. Sammanfattningsvis handlar det om att samla in data, sortera, aggregera och förpacka information som sedan levereras som en paketerad tjänst till kunden.

I en verksamhet som i stort sett enbart handlar om informationshantering är det givet att övervakning av tillgänglighet är A och O och det är här Lights In Line har kommit in i bilden och sedan 2006 har man jobbat tillsammans.

Bisnode_Sven_Täveby

Bisnodes Sven Täveby

Sven Täveby arbetar på Bisnodes interna IT-avdelning i Sundbyberg och ansvarar för övervakningen av de affärskritiska systemen.

”- Vi har jobbat ihop med Lights In Line ett bra tag nu och mitt intryck är att det är ett mycket högkompetent gäng som är både rappa och smidiga att jobba med, säger Sven. Att övervaka IT kan man givetvis göra internt men det är en helt annan sak när en tredje part gör det. Det ger en helt annan seriositet och en helt annan trygghet. Jag känner hela tiden att jag har full koll på vad som händer.”

Lights In Lines tjänst består i att kör ett antal script som simulerar vanliga användare och som loggar på tjänsterna var 5:e minut. Sedan rapporteras status kring tillgängligheten till den som just för stunden har ansvar för beredskapen hos Bisnode, som även med hjälp av Lights In Lines mobil-app kan ha koll på att systemen är uppe. Går något fel så skickas omedelbart ett SMS från Lights In Line till Bisnode.

”Övervakningen har också resulterat i att Bisnode kunnat se att deras Internet-leverantörer plötsligt ändrat i sina routers, något som får betraktas som en överaskande bonusinformation.”

Bisnode LILMA Mobil App

Bisnode LILMA Mobil App

Ett annat spännande teknikområde är övervakning av IP-telefoni, något som Lights In Line skall börja titta på tillsammans med Bisnode i en nära framtid. Eftersom IP-telefoni i princip kräver samma typ av övervakning och prestandaoptimering som Lights In Line redan idag arbetar med är det här ett område där det är sannolikt att man kan bidra med kompetens och expertis.

”Fler och fler i Bisnode-koncernen efterfrågar också Lights In Lines tjänster i takt med att man succesivt siktar på att i höst gå från 18/7 beredskap till 24/7. Fler övervaknings-script är på gång att installeras och Lights in Line tar en roll som ”domare” över tekniken. Statistik över de olika systemens tillgänglighet har nu också börja dyka upp på interna möten hos koncernens olika tjänsteansvariga vilket naturligtvis är helt rätt. Säljer man tjänster på nätet är ingenting viktigare än att allt fungerar utan dröjsmål. Annars är kunden borta på tre röda sekunder…”


Fotnot

Bisnode är en av våra första större implementationer av övervakningslösningar. De gjorde från början en mycket seriös upphandling, där flera leverantörer fick visa upp sina lösningsförslag samt genomfördes även en PoC (Proof of Concept) med två utvalda leverantörer. Vi valde att basera lösningen på ett verktyg från ManageEngine, Applications Manager, och byggde ut denna med en egen implementation av en script motor för testautomatisering som vi kallar LILSE. Tack vare våra erfarenheter att tillverka skript som klarar förändringar på sajten utan att felaktigt larma, samt vår styrka att kunna anpassa och förädla produkter till kundens behov, fick vi förtroendet att implementera lösningen.

Idag har vi även anpassat lösningen till att kunna mäta tillgänglighet under flera parallella tidsperioder då Bisnodes kunder har olika SLA på en och samma tjänst. Vi har även lagt mycket tid på att minimera falska larm som beror på tillfälliga störningar, samt processer och systemstöd för att snabbt kunna avgöra vad felen beror på. Vi trendanalyserar även feltyperna månad för månad för att kunna hjälpa vår kund att kontinuerligt förbättra sin tillgänglighet.

Det här inlägget postades i E2E-övervakning, Kundcase av Christian Gerdes. Bokmärk permalänken.
Christian Gerdes

Om Christian Gerdes

Grundare och Vice VD för Lights In Line, har bl.a. följande bakrund: "Jag har jobbat med IT och Operations sedan 1997 då jag började på Ericsson med management system för telekomnätverk. Min bakgrund är både från utveckling, tekniskt projektledning och systemadministration och har sedan 2000 jobbat uteslutande med prestanda optimering och teknisk kvalitetssäkring. Jag drivs av att kontinuerligt förbättra processer, metoder och arbetssätt inom det som idag kallas Performance Engineering, och jag håller även en hel del föreläsningar, workshops och utbildningar i ämnet".

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *