Myten om att ett IT-system är färdigutvecklat.

Jag hör ibland uttryck, ”nu är IT-system färdigutvecklat nu förvaltar vi enbart”.

Ett bra it system är aldrig färdigutvecklat.

I början på sjuttiotalet:

  • då jag programmerade assembler för ett stort Amerikanskt bolags lagerhantering i Danmark
  • då patchar till mjukvaran av operativsystemet kom max vartannat år
  • då användarna stansade in order och inleveranser på hålkort,
  • då lagerpersonalen fick plocklistor i stora pappersbuntar
  • då datamaskinerna nästan aldrig uppgraderades
  • då användarpåverkan var obefintlig
  • då inget internet fanns (kommunikation mellan nordens huvudkontor skedde med proprietär kommunikation max 0,00003 mbit/s)

DÅ KUNDE VI SÄGA ATT ITSYSTEMET VAR FÄRDIGUTVECKLAT

IDAG krävs att ett IT-system utvecklas kontinuerligt. För att hänga med i utvecklingen, uppdaterar vi de olika ramverkens s versioner, patchar os, tar hänsyn till användarsynpunkter, lagförslag tillkommer, säkerhetsuppdateringar etc. etc.

De IT-system som inte utvecklas kommer att krascha förr eller senare (en patch införs o programvaran klarar inte nya patchen)

Och idag så utför vi prestandatester/stabilitetstester kontinuerligt så att användarna får rimliga svarstider.

Och apropå, utfördes prestandatester i början på sjuttiotalet?

Jo, men vi kallade det miljöförbättringar,,, vi som programmerade var tvungna att själva köra driften och ju effektivare program desto tidigare fick man gå hem, 😉

 

Det här inlägget postades i Nyheter av Bo Svensson. Bokmärk permalänken.
Bo Svensson

Om Bo Svensson

Grundare och VD för Lights In Line, har mycket lång erfarenhet av att leda arbete inom test och kvalitetssäkring: “Genom mitt mångåriga arbete som IT-chef, ledare/ teknisk projektledare inom offentlig-, handel-, industri- och IT-konsultorganisationer/företag förstår jag vikten av att i tid göra kvalitetssäkring av IT-system. Sedan flera år tillbaka har jag arbetat fram metoder inom detta område och genom Lights In Line AB så erbjuds dessa som tjänster. Mitt mål är att våra kunder genom proaktivitet skall tjäna pengar på att utnyttja de tjänster inom kvalitetssäkring som vi erbjuder”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *