Myter om övervakning av prestanda på IT-system

”vi kan inte mäta för mycket, då ser vi ju inte se skogen för alla träd, vi behöver inte rapportera om allt fungerar bra”.

 

Myt 1 , ”vi kan inte mäta för mycket”.
Jag tror detta kommer från att ”tung profilering av exempelvis sql-server eller programkod tar kraft och vi kan inte mäta ihjäl oss”. Och det är rätt delvis, men det finns exempelvis inom windows värden många viktiga mätningar som kan göras kontinuerligt, utan att ta prestanda. Och naturligtvis så har du säkert en prestandamiljö där du lätt kan verifiera prestandamätning påslagen/ inte påslagen. Det finns lättviktsprofilering som inte tar så mycket resurser, men som alltid när du inför profilering, gör prestandatest först för att kolla hur mycket prestanda profileringen tar.
Att mäta mycket betyder inte att du visar allt mätdata! Alltså mät mycket men spara värdena i en databas med en upplösning på exempelvis 300 sek. Nu har du ett material som kanske inte behöver användas nu, men vid prestandaproblem bidrager sparade mätningar till att snabbare komma fram till problemet och vidtaga erforderliga åtgärder.
Myt2., ”systemen fungerar vi behöver inte mäta”.
Resonemanget jag hör, är att ”om systemet fungerar bra så behöver vi ju inte mäta, det är när det strular som vi samlas”. Genom att mäta kontinuerligt och många parametrar har du ovärderlig information om systemet när det fungerar bra. Jag utgår här att du naturligtvis också mäter volym som samtidiga användare , antal inloggningar etc etc. Och dessa mätningar kan då tillsammans utesluta vissa felorsaker.
Slutord.
Jag vill påpeka att enbart mäta hur resursförbrukningen på servrar samt nätverket mår, inte räcker för att ha koll på sin applikation och Infrastruktur. Du måste också mäta volymen, antal samtidiga användare, antal transaktioner, hits etc. Och inte minst, mäta utifrån användarens perspektiv.
Volym, resursförbrukning samt svarstider/tillgänglighet från slutanvändare bildar tillsammans information som gör att du får koll på prestandan i ditt IT-system.
Vi på Lights In Line arbetar i dag tillsammans med stora och små kunder inom dessa områden och vi vill diskutera med dig hur vi tillsammans kan hjälpa dig med införandet/förädling av processerna.
Bo Svensson
ledning@lightsinline.se
Du kan naturligtvis också ta kontakt direkt med någon av oss, våra kontaktuppgifter finns på hemsidan.

Det här inlägget postades i Nyheter av Bo Svensson. Bokmärk permalänken.
Bo Svensson

Om Bo Svensson

Grundare och VD för Lights In Line, har mycket lång erfarenhet av att leda arbete inom test och kvalitetssäkring: “Genom mitt mångåriga arbete som IT-chef, ledare/ teknisk projektledare inom offentlig-, handel-, industri- och IT-konsultorganisationer/företag förstår jag vikten av att i tid göra kvalitetssäkring av IT-system. Sedan flera år tillbaka har jag arbetat fram metoder inom detta område och genom Lights In Line AB så erbjuds dessa som tjänster. Mitt mål är att våra kunder genom proaktivitet skall tjäna pengar på att utnyttja de tjänster inom kvalitetssäkring som vi erbjuder”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *