Prestandan på IT-system

Antingen det gäller applikatorisk övervakning (mäta svarstid/tillgänglighet utifrån användarens upplevelse) eller teknisk övervakning (mäta resursförbrukning på servrar, exempelvis cpu utnyttjande och minnesutnyttjande) så finns det stor förbättringspotential i presentationen av mätningarna och sättet att mäta hos många verktyg.

Under mina år som konsult inom kvalitetssäkring har jag upplevt några  klassiska scenarier:

  • ”Exempelvis systemet kraschar plötsligt och du sätter först nu in övervakning med exempelvis performance monitor. Du vet inte vilka parametrar som skall mätas och tar till i överkant och startar mätningen och orkar kanske hålla på en vecka, försöker analysera och hittar inget. Om vi tänker efter så inser vi att det är ju information före och under kraschen som är intressant i analysen så därför hittar vi vanligtvis inget.”
  • ”Ett annat scenario är att du har övervakning med något verktyg som visserligen mäter, låt oss säga var 5 minut. Men de flesta verktyg på marknaden konkatenerar ihop dessa data per timme och per dag för äldre data för att spara lagringsplats. Att förlora så mycket i upplösning medför svårigheter att analysera vissa mönster över tid. ”

Vi på Lights In Line gjorde en inventering på marknaden för några år sedan och såg att det inte fanns vettiga verktyg till vettiga priser att använda till övervakning.
Vi gick därför vår egen väg och har nu skapat tjänster för övervakning som är kostnadseffektiva, mäter kontinuerligt och lagras i databaser flera år tillbaka med en upplösningsnivå på 5 minuter. Eftersom datalagring bara blir billigare så bekymrar vi oss inte över datamängden. Vår långa erfarenhet av IT-systems resursbehov gör att vi frågar inte kunden vad som skall mätas utan föreslår istället vad som skall mätas utifrån den information vi får om kundens IT-system.
Vidare anpassar vi rapporteringen till kundens behov, vissa vill ha rapport (på pdf via epost) en gång per månad, andra vill ha rapport veckovis och själva kunna gå in i vår portal och analysera i online informationen. Andra kunder vill bara att vi kontaktar dom om det är problem, ja det finns ett flertal varianter. Naturligtvis finns larm vid olika tröskelvärden och som skickas via epost eller sms.
För att gå tillbaka till mina exempel i början:

  • Våra kunder har nu större chans med vårt verktyg att kunna analysera vad som hände/orsakade kraschen eftersom vi mäter kontinuerligt.
  • Våra kunder har nu större chans att över lång tidsaxel analysera vissa skeenden ner på en upplösning av 5 minuter.

Det är inte säkert att man lyckas knäcka vad som orsakade exempelvis kraschen, men sannolikheten har ökat. Jämför med andra dela inom industrin, exempelvis svarta lådan.
Vi berättar gärna mera om vårt sätt att paketera våra tjänster för övervakning som passar just dina behov.
bo.svensson@lightsinline.se eller ring 070-5940948

Det här inlägget postades i E2E-övervakning, Nyheter av Bo Svensson. Bokmärk permalänken.
Bo Svensson

Om Bo Svensson

Grundare och VD för Lights In Line, har mycket lång erfarenhet av att leda arbete inom test och kvalitetssäkring: “Genom mitt mångåriga arbete som IT-chef, ledare/ teknisk projektledare inom offentlig-, handel-, industri- och IT-konsultorganisationer/företag förstår jag vikten av att i tid göra kvalitetssäkring av IT-system. Sedan flera år tillbaka har jag arbetat fram metoder inom detta område och genom Lights In Line AB så erbjuds dessa som tjänster. Mitt mål är att våra kunder genom proaktivitet skall tjäna pengar på att utnyttja de tjänster inom kvalitetssäkring som vi erbjuder”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *