Svarstider utifrån användarnas perspektiv, Apdex

Det finns ett antal definitioner av svarstider på en webbplats eller applikation. Tiden när första tecknet uppenbarar sig på skärmen, när skärmen har innehåll som kan tydas, när allting har laddats upp på sidan, osv. Det finns ett antal definitioner och det tillkommer ständigt nya definitioner på svarstider, här är Google drivande samt organisationen w3c navigation timing specification.

En intressant definition av svarstider är apdex, en öppen standard för att mäta användarnas nöjdhet av svarstiderna på en webbplats. 0 betyder att alla besökare är missnöjda och 1 att alla nöjda, och sedan finns det ju gradering mellan dessa ”ytterligheter”.

Den största fördelen med denna metod är att svarstiden för alla visade sidor för användarna under en given tidsrymd är input i ekvationen att få fram ”kvalitetsstämpeln” mellan 0 och 1.

Det innebär att om du exempelvis har en website för ett intranät där användarna har sin arbetsplats i Asien så kommer dessa användare troligtvis få ett sämre apdex än de som sitter i Sverige om webbplatsen finns lokaliserad i Sverige. Och med denna information så kan man börja kolla på optimering av koden om det apdex är för låg.

Läs gärna mer om apdex på Wikipedia.

Många av Lights In Line kunder använder sig av vår apdextjänst.

Kontakta gärna Bo Svensson 070-5940948 eller Christian Gerdes 070-2209828 så berättar vi gärna hur apdex mätning kan vara till gagn för er organisation.

Det här inlägget postades i Nyheter av Bo Svensson. Bokmärk permalänken.
Bo Svensson

Om Bo Svensson

Grundare och VD för Lights In Line, har mycket lång erfarenhet av att leda arbete inom test och kvalitetssäkring: “Genom mitt mångåriga arbete som IT-chef, ledare/ teknisk projektledare inom offentlig-, handel-, industri- och IT-konsultorganisationer/företag förstår jag vikten av att i tid göra kvalitetssäkring av IT-system. Sedan flera år tillbaka har jag arbetat fram metoder inom detta område och genom Lights In Line AB så erbjuds dessa som tjänster. Mitt mål är att våra kunder genom proaktivitet skall tjäna pengar på att utnyttja de tjänster inom kvalitetssäkring som vi erbjuder”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *