Vad är svarstiden på din webbplats och är den bra ?

Den första delen, vad är svarstiden,besvaras med vilken svarstid menas.

När vi från vår webbläsare begär en viss webbsida så skickas en begäran till webbservern som gör i ordning svaret och skickar svaret till din webbläsare som sedan visar upp sidan.

Här kan vi dela upp totala svarstiden i två delar, svarstiden från backend (begäran sida-webbservern svar till din webbläsare) och svarstiden frontend (webbläsaren visar resultatet).

Backend tiden är relativ enkel att mäta och görs ofta medelst syntetisk mätning eller vad vi kallar för aktiv mätning. Man tillverkar en robot som, i det enklaste fallet, läser in en sida och rapporterar svarstiden. Med detta ser vi tendenser hur backend mår och svarstidsförändringar vid exempelvis många samtidiga användare.

Frontendtiden är lite mer komplicerad att välja ut. Man brukar säga, ”svarstiden är när användaren uppfattar att sidan syns”.

Men är det när skärmen visar att något kommer, när sidans konturer växer fram,när texten finns på plats, när du kan interagera med sidan, när alla nerladdade objekt är på plats ?

Google klassificerar sedan ett tag prestandan på din webbplats genom att bland annat beakta FCP = first contentful paint, dvs när du ser sidans framtoning.

Genom att Google i presentationen i sina sökresultat visar de snabbaste sidorna först så blir bra prestanda plötsligt synbar business,,,

Så ett svar på ingressen är svarstiden är backend plus delen av frontend som är FCP, bra svarstid är när denna är under 1000 millisekunder.

Hos Lights In Line brinner vi för bra prestanda och vi vet tillsammans med våra kunder vad som långsiktigt behövs för att få bra prestanda utifrån användarens perspektiv.

Nyfiken att höra vad vi kan göra för dig ?

Kontakta oss för en förutsättningslös dialog.

Det här inlägget postades i Nyheter och märktes , , av Bo Svensson. Bokmärk permalänken.
Bo Svensson

Om Bo Svensson

Grundare och VD för Lights In Line, har mycket lång erfarenhet av att leda arbete inom test och kvalitetssäkring: “Genom mitt mångåriga arbete som IT-chef, ledare/ teknisk projektledare inom offentlig-, handel-, industri- och IT-konsultorganisationer/företag förstår jag vikten av att i tid göra kvalitetssäkring av IT-system. Sedan flera år tillbaka har jag arbetat fram metoder inom detta område och genom Lights In Line AB så erbjuds dessa som tjänster. Mitt mål är att våra kunder genom proaktivitet skall tjäna pengar på att utnyttja de tjänster inom kvalitetssäkring som vi erbjuder”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *