Prestandatest och SLA

Inledning.

SLA (service level agreement) är ofta med som paragraf i avtal mellan leverantör och kund avseende leverans av IT-tjänster.

Men hur ofta går man igenom i avtalet och kollar hur väl det uppfylls?, Och hur många gånger är leverantören och kunden överens om vad som skall mätas och vad stipulerade siffror står för? Och vem skall mäta detta, leverantören?

Med rätt metodik och processer genererar en SLA överenskommelse/avtal att leverantören och kunden under avtalets gång har full koll på hur pass väl leverantören uppfyller avtalet/överenskommelsen.

Metodiken.

Här beskrivs en väl beprövad metodik som vi på Lights In Line AB hjälper våra kunder att komma igång med.

  • Överenskommelse och beskrivning av processerna
  • Avtal mellan kund och leverantör
  • Processen uppföljning

Överenskommelse och beskrivning.

I detta dokument beskrivs vilka processer som behövs för att exempelvis kunna mäta svarstider och tillgänglighet på IT-systemet. Beskrivning av när prestandatest skall ske och vilka parametrar som skall användas. Se vidare LIL SLA Exempel överenskommelse processerna.

I LIL SLA Processerna visas processerna översiktligt.

Avtal mellan kund och leverantör.

När kunden och leverantören är överens om vad som förväntas av respektive part är det dags att skriva avtalet och exempel på ett sådant är LIL SLA Exempel avtal.

Processen uppföljning.

I denna process följs resultaten av mätningarna i produktion upp. Genom exempelvis en månatlig sammanställning och genomgång av denna så blir det en kontinuitet i kollen på att utlovad SLA levereras. Se LIL SLA uppföljning.

Sammanfattning.

Vi på Lights In Line har sedan många år tillbaka haft förmånen att hjälpa våra kunder med att införa denna metodik och resultatet har blivit högre tillgänglighet på IT-tjänsterna.

Kontakta oss gärna för referenser.

Det här inlägget postades i Metod och process, Prestandatest av Bo Svensson. Bokmärk permalänken.
Bo Svensson

Om Bo Svensson

Grundare och VD för Lights In Line, har mycket lång erfarenhet av att leda arbete inom test och kvalitetssäkring: “Genom mitt mångåriga arbete som IT-chef, ledare/ teknisk projektledare inom offentlig-, handel-, industri- och IT-konsultorganisationer/företag förstår jag vikten av att i tid göra kvalitetssäkring av IT-system. Sedan flera år tillbaka har jag arbetat fram metoder inom detta område och genom Lights In Line AB så erbjuds dessa som tjänster. Mitt mål är att våra kunder genom proaktivitet skall tjäna pengar på att utnyttja de tjänster inom kvalitetssäkring som vi erbjuder”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *